Пересісти з «механіки» на «автомат» мріє кожний водій. Проте мало хто усвідомлює, що АКПП є надскладним механізмом, який потребує дбайливого використання та дисциплінованої поведінки. Сіли й забули — це не про коробку «автомат». Хоча система самостійно обирає передачу відповідно до швидкості автомобіля та обертів мотора, вона відзначається надзвичайно складною будовою та великою кількістю деталей. Кожен з типів автоматичної трансмісії має свої функціональні особливості. Варіатор, гідромеханічна, роботизована або прямоприводна коробки відрізняються між собою принципом дії та конструкцією. Обслуговування кожної з них (наприклад, звичайна заміна оливи), а тим паче ремонт окремих компонентів (мехатроніка чи гідротрансформатора) є досить затратною справою. Таким чином, купуючи авто з Америки, приділяйте особливу увагу правилам використання коробки передач. Ось 5 поширених помилок при експлуатації АКПП, які можуть стати фатальними для вашої автоматичної трансмісії.
Три заборонені техніки, якщо у вас коробка «автомат»
Шалені перегони та дрифт на поворотах потрібно повністю виключити зі свого «раціону» водіння. Така манера їзди дуже скоро знищить вашу АКПП, а ремонт буде настільки дорогим, що просто зараз починайте збирати гроші, щоб купити авто із США в Києві. Критичні навантаження призводять до миттєвого перегрівання муфти, а також витискають максимум з гідротрансформатора. Експерти називають три основні помилки, які роблять більшість власників автоматичної коробки передач, у тому числі й досвідчені водії. Якщо ви хочете, аби вона служила вам вірою та правдою максимально довго, забудьте про наступні техніки водіння:
- Пробуксовування. Зазвичай прокручування коліс на одному місці спостерігається тоді, коли ви подорожуєте ґрунтовими дорогами або намагаєтеся витягнути машину друга, яка застрягла в кюветі. Зрозумійте, в цей момент на АКПП йде неймовірне навантаження, особливо якщо система немає додаткової охолоджувальної установки. Тож вже через кілька хвилин механізм починає працювати в аварійному режимі. В результаті такої критичної роботи з ладу виходить гідроблок у парі з фрикційними дисками. З огляду на це буксирування, особливо на значні відстані, також категорично заборонене. Водночас на незначні дистанції та при малій швидкості це робити можна.
- Запуск двигуна «зі штовхача». По-перше, без працюючого мотора гідротрансформатор не передає обертання на колінвал, тому ніякого результату не буде. По-друге, такі дії призведуть до серйозної поломки автоматичної трансмісії, а точніше, пошкодження внутрішніх елементів складного механізму.
- Неправильне паркування. Стоянка під нахилом потребує застосування особливого алгоритму дій. Не можна залишати автомобіль у режимі паркінгу, тому що тоді вся вага машини переноситься на засувку (фіксатор), яка розташована на валу трансмісії. Через постійні навантаження вона зношується та починає пропускати. Це призводить до виходу з ладу троса приводу АКПП, що блокує роботу основного режиму D — «Drive». За правилами експлуатації, під час стоянки потрібно завжди послуговуватися ручним гальмом.
Порада! Правильно виконуйте маневр обгону на трасі. Не розраховуйте, що система «автомат» вдало зреагує на динамічне збільшення швидкості при обгоні. Нерідко електроніка може «спасувати» або взагалі вибрати набагато вищу передачу. Це може стати причиною небезпечної ситуації на дорозі. Аби відчувати впевненість за кермом, краще вручну перемкнути передачу або увімкнути спортивний режим.
Пробки та постійні зупинки на перехрестях зі світлофором також становлять загрозу для автоматичної коробки передач. Механізм буде працювати без перебоїв, якщо постійно тримати ногу на педалі гальма, але при цьому не вмикати нейтральну передачу. У разі довших стоянок варто обирати режим P — «Park», а також паралельно використовувати стоянкове гальмо. Щодо різкого старту з місця, то з таким видом водіння треба зав’язувати, щоб зберегти працездатність вашої трансмісії.
Помилки з вибором та заміною оливи
Строк служби АКПП повністю залежить від гідравлічної рідини. Спеціалізоване масло виконує декілька основних функцій. За його допомогою передається крутний момент, охолоджується система, а також злагоджено функціонують фрикціони. Якщо проводити експерименти з підбором рідини, то результат може бути невтішним. Олива не буде перегріватися, що є розповсюдженою проблемою, при дотриманні трьох простих правил:
- Слідкуйте за тим, щоб у системі було достатньо рідини.
- Обирайте лише якісні гідравлічні оливи від перевірених брендів.
- Візьміть до уваги, що після тривалих поїздок, перегрівання та помилок при експлуатації, згаданих вище, фізико-технічні властивості оливи змінюються, тобто значно погіршуються.
Гідравлічна рідина є важливим компонентом системи АКПП, свого роду, одним із її робочих органів. Тому не допускайте перегріву оливи. Задля цього на автоматичних коробках передач нерідко встановлюють радіатори охолодження. З часом ці пристрої істотно забруднюються. Отож, візьміть за правило: кожні три роки проводити очищення охолоджувального механізму. Завдяки такій простій процедурі важливі компоненти системи служитимуть набагато довше, адже їх не блокуватиме накопичений роками бруд.
Неправильна експлуатація АКПП за різних погодних умов
Вище ми вже згадували проблему пробуксовування. Саме вона завдає нищівного удару автоматичній трансмісії. Тож якщо ви застрягнете у грязюці чи снігу, навіть не намагайтеся пробуксовувати, інакше на цьому ж місці й «поховаєте» свою АКПП. Краще дочекайтеся підмоги від своїх приятелів, звісно, тих, у кого авто з Америки йде з механічною коробкою передач.
Гідравлічна олива — це рідина, а значить, на спеку та холод вона реагує по-різному. Під час довгих подорожей або інтенсивної їзди, особливо коли стовпчик термометра підіймається вище норми, вкрай потрібно слідкувати за тим, щоб олива не закипіла. Для цього періодично зупиняйтеся на каву та давайте трансмісії охолонути. Натомість взимку ситуація кардинально змінюється. Після запуску мотора ні в якому разі не можна починати рух. Дайте кілька хвилин механізмові АКПП для прогрівання, щоб рідина набула потрібної консистенції та безпроблемно виконала свої функції. Тоді ви не матимете проблем з коробкою «автомат», тому що її фрикційні диски, масляний насос та інші елементи будуть працювати на відмінно.
Порада! Тривожні дзвіночки поломки АКПП. Як тільки ви відчуєте ривки / вібрацію при роботі трансмісії, запах горілого або ще гірше, коли автівка почне пробуксовувати на місці, готуйте гаманець для ремонту. Чим раніше звернетеся до майстра, тим менше грошей витратите.
Безперечно, коробка «автомат» створена для максимально комфортного керування машиною. На її розробку пішло близько 30 років, але сьогодні ми маємо змогу насолоджуватись усіма привілеями цього шедевру винахідника Оскара Бенкера. Тільки при належній експлуатації та розумному підходу до водіння можна максимально довго не звертатися до СТО з приводу поломки механізму. А якщо купити авто із США у гарному технічному стані, то проблеми з трансмісією взагалі вас не потурбують, принаймні перші 5-7 років.