Найпопулярнішою темою серед водіїв є заміна ременя ГРМ, який зовні доволі непримітний, а за ціною зовсім недорогий. Однак, якщо в момент роботи двигуна зовнішнього згоряння він порветься, то наробить чимало лиха. В результаті ви матимете серйозні проблеми з ДВЗ. Тож капітального ремонту вам ніяк не уникнути. З огляду на це потрібно завжди слідкувати за ступенем зношення цієї важливої запчастини та за потреби вчасно її замінювати.
Що таке ремінь ГРМ та який принцип його роботи?
Двигун внутрішнього згоряння має надзвичайно складну будову, але нас цікавлять лише деякі його деталі. Вам точно відомо, що у паливній системі одну з головних ролей виконують колінчастий вал, на якому розташовані шатуни з поршнями, та розподільна вісь (або осі) з клапанами. Це, звісно, дуже спрощений опис геніального механізму, але він нам підходить. Так ось, щоб синхронізувати роботу цих двох валів, талановиті інженери спроєктували ремінь газорозподільного механізму (ГРМ). Він представлений у вигляді гнучкої стрічки (у деяких моделях ланцюг) зі спеціальними зубцями, які знаходяться на внутрішній стороні. На цьому вони не зупинилися, адже для злагодженого функціонування системи потрібні були:
- Шківи (або свого роду шестерні) розподільного вала, колінвала, помпи та інші елементи.
- Ролики для натягування ременя.
- Захисний кожух.
Призначення ременя ГРМ для роботи паливної системи неможливо переоцінити. Він регулює кожну фазу газорозподільного процесу ДВЗ. Від справності механізму залежить своєчасне як відкривання, так і закривання клапанів в різних режимах робочого циклу мотора. Завдяки передачі крутного моменту від колінчастого до кулачкового вала відбувається вприскування паливо-повітряної суміші в циліндри. Там вона під надзвичайним тиском згоряє, після чого механізм викидає із системи відпрацьовані гази. Зауважимо, що розділювальний вал також може бути пов’язаний з гідропідсилювачем керма або помпи гальмівної системи. Тож коли він виходить з ладу, нерідко страждають і гальмівні компоненти.
Важливо! Ремінь ГРМ повинен бути у справному стані, щоб забезпечувати безперебійну роботу двигуна та високу продуктивність машини загалом. У разі виходу з ладу деталі починаються серйозні проблеми з паливною системою. Крім втрачання потужності, нерідко спостерігаються порушення у функціонуванні мотора, наприклад пов’язаних з клапанами. Якщо вчасно не замінити цей пас, на вас чекатиме дорогий ремонт ДВЗ.
Коли потрібно замінювати ремінь ГРМ?
Відповідь на це питання ніколи не буде конкретною та однозначною. Про інтервал заміни запасних частин ліпше за все дізнаватися у виробника вашого автомобіля з Америки. В інструкції подібні моменти чітко прописуються. Проте найкращими орієнтирами у цьому питанні мають стати ваші спостереження, а також водійська інтуїція. Річ у тім, що зношення деталей залежить від характеру водіння, кліматичних умов та інших індивідуальних факторів. Саме тому кваліфіковані автомеханіки називають три причини, на які варто зважати, плануючи заміну ременя ГРМ:
- Перші ознаки зношення цього елемента газорозподільного механізму. Стукіт, сторонні шуми, нерівномірна робота двигуна, збільшення витрачання палива, неправильне положення кулачкового вала тощо. Все це свідчить про руйнування матеріалів, з якого виготовлена запчастина.
- Досягнення критичної позначки пробігу, який зазначений виробником. Залежно від моделі та технічних характеристик авто замінювати ремінь потрібно вже після 90-100 тис. км. Але перевіряти його стан краще починати тоді, коли ви проїдете 50 тис. км.
- Закінчення строку служби (ресурсу) деталі. Японські та німецькі виробники зазначають, що деталь не зношується впродовж 120-150 тис. км пробігу. Однак яким би не був ресурс оригінального ременя, вкрай важливо слідкувати за станом роликів натягування, шківів та інших елементів механізму.
Проводити заміну ременя ГРМ потрібно вчасно, а інколи навіть на 5-10 тис. км раніше. Інакше він може розірватися та наробити дуже багато шкоди. Коли це стається, у паливній системі спостерігається «ефект доміно». Розподільний вал різко зупиняється, а колінчатий продовжує інтенсивно обертатися. Через це циліндри на шаленій швидкості вдаряють клапани, згинаючи їх. Це також призводить до серйозної деформації самого кулачкового вала, втулок, поршнів, шатунів, головок блока циліндрів та інших деталей. Капітальний ремонт «понівеченого» ДВЗ нерідко обходиться настільки дорого, що перевищує ½ вартості машини. У таких випадках дешевше купити авто із США, ніж ремонтувати пошкоджений двигун.
Порада! Ремінь ГРМ буде зношуватися набагато повільніше, якщо вчасно замінювати моторну оливу та фільтри, а також регулярно перевіряти його стан. На строк служби цієї деталі впливає манера їзди. Якщо двигун часто працює на максимальних обертах, які для нього є критичними, то запчастина швидко зноситься. Ба більше, різке гальмування або прискорення також нищать міцний матеріал запасної частини.
«Мокрий ремінь» ГРМ не такий довговічний, як в цьому запевняють
З 2017 року автомобілебудівні компанії почали масово встановлювати на машини не традиційні ремені газорозподільного механізму, а так звані «мокрі» або «ремінь в оливі» (BIO — Belt in Oil). Ба більше, виробники змінили їхнє місцерозташування. Раніше вони знаходилися на зовнішній стороні силового агрегату, а тепер всередині картера. Це зробили для того, щоб зубці у процесі обертання безперервно змащувалися моторною оливою. Впровадження такого технологічного рішення сприяє:
- підвищенню ефективності роботи газорозподільного механізму;
- зменшенню опору на 30% при інтенсивному обертанні;
- зниженню кількості викидів, а також витрат пального.
Інженери стверджують, що використання саме «мокрих ременів» ГРМ є набагато ефективнішим, ніж звичайних. Проте власники таких автомобілів все частіше починають звертатися до СТО з проблемою швидкого зношення деталі або передчасного розривання. При цьому характерними ознаками деформації є розшарування основи, а також стирання зубців (їх руйнування). В результаті часточки матеріалу потрапляють всередину моторного агрегату, що призводить до серйозних проблем. Автомеханіки попереджають, що термін служби таких запасних частин менш як 10 років, заявлених виробником.
При покупці машини автоексперти рекомендують відразу змінювати фільтри та моторну оливу. Оскільки в Україні інколи доволі важко з’ясувати, коли саме проводилася заміна ременя ГРМ, після реєстрації транспортного засобу краще встановити нову деталь. Проте цього не можна сказати про авто із США. Влада Сполучених Штатів скрупульозно контролює правильність ведення історії ТЗ, особливо їхнього технічного обслуговування. Таким чином, ви без проблем зможете дізнатися, які саме деталі були замінені, скільки разів та коли. Ба більше, ми співпрацюємо з провідними українськими СТО, тож професійні автомеханіки перевірять стан важливих запасних частин та визначать, чи варто їх замінювати.